$HM = ''; include "css/css.css"; ?>
Сучасний світ ставить завдання про переосмислення ролі та функцій фізичного виховання молодого покоління. В основі здорового способу життя, як запоруки багатолітньої фізичної і розумової діяльності людини, лежить, без сумніву, спортивне виховання і гарт замолоду. Саме тому у навчальних закладах як І-ІІ, так і ІІІ-IV рівнів акредитації існує проблема забезпечення якісного змісту фізичного виховання учнів і студентів. Фізичне виховання кожної молодої людини не повинно вичерпуватися лише розвитком її фізичних якостей, а, перш за все, формувати свідому потребу у кожного берегти і підтримувати власне здоров'я для тривалої працездатності і щасливого життя. Спортивна діяльність моделює ситуації, коли цілеспрямована системна робота над собою веде до помітних якісних змін особистості, створює прецедент запланованого "зростання", а також широкий комплекс впливів на особистість. Ці підходи та навички, набуті в спорті, нерідко переносяться та застосовуються в професійній діяльності, особливо коли є постійна потреба суттєво підвищувати власний професійний рівень в умовах сучасної жорсткої конкуренції.
Спортивне тренування, змагальна діяльність та виховання висококласного фахівця в будь-якій професії мають багато спільного. Тому в навчальних програмах ВНЗ з фізичного виховання є сенс збалансовано подати теоретичний матеріал і практикуми з організації тренувального процесу, забезпечивши відповідний педагогічний вплив та ґрунтовно і доступно розкривши кожну тему. Це дозволяє суттєво підвищити якісний зміст фізичного виховання учнів і студентів.
На даний момент кафедра фізичного виховання Львівського НАУ власне займається розробкою та апробацією таких практикумів, як методичної новації.
Ідея впровадження практикумів з основ організації спортивного тренування передбачає наступні особливості та якісні характеристики методу, відповідно до означеної мети:
Мала кількість академічних годин для фізичного виховання (заняття один раз на тиждень) обмежує можливості застосування цих методик, тому важливо знайти форми та підходи, які б забезпечили самостійну роботу студента над собою. Тому є сенс залучати до програм фізичної самопідготовки лише тих студентів, що виявляють підвищений інтерес до цієї теми (4-7 чоловік з навчальної групи), іншим відвівши роль асистентів-аналітиків.
Велике значення має вибір напрямків фізичної підготовки, адже потрібно досягнути виразного зростання показників протягом семестру і, очевидно, що найкращими в цьому плані є тренувальні напрямки, які розвивають координацію та силову витривалість. Найскладніше досягнути демонстраційного ефекту протягом відносно короткого терміну буде у швидкісних напрямках (спринт). Найбільш вдалим може бути семестровий практикум, тобто семестрова тренувальна програма, що демонструє приріст результату у віджиманнях від підлоги, поштовху або ривку гирі, конкретніше – на силову витривалість. З координаційних та «навичкових» напрямків для дівчат можна пропонувати "набивання" ракеткою тенісного м’ячика на кількість із підвищенням складності, або поетапне засвоєння рухів з танцювальної аеробіки, тощо. Для хлопців можна обрати жонглювання футбольним м’ячем ногами чи головою на обмеженій площі (в середині обруча), зафіксувавши стартові показники перед початком практикуму і навіть запланувавши результат-мету до кінця семестру.
Звичайно, важливе значення для спільної зі студентами аналітичної роботи матимуть і проміжні результати. Найважливішим у цьому процесі стає чітке дотримання тренувального плану і об'єктивне фіксування певних закономірностей приросту результату, наявність максимально об’єктивних критеріїв моніторингу обраної кондиції чи вміння. Потрібно виявити найкращі та найгірші показники приросту, а потім разом із студентами провести найпростішу статистичну обробку результатів, з’ясувавши середні показники тренувального ефекту. Основний масив теоретичного матеріалу доцільно подавати в кінці практикуму, коли матимемо матеріал для аналізу, порівняння та закріплення знань.
Сенс використання таких педагогічних методів полягає у їхньому надзвичайному впливі на свідомість та надихаючій дії, з'являється усвідомлення того, що опираючись на знання методики спортивного тренування, певного обсягу знань з фізіології людини та опанувавши в практичному режимі технології самопідготовки, існує реальна можливість змінювати себе, досягати високих результатів у будь-якому напрямку діяльності, втілюючи свої життєві задуми та мрії.
Фізична культура і спорт як важливі гуманітарні явища несуть у собі надзвичайно цінні складові, всебічна оцінка і усвідомлення яких дає надзвичайні можливості для самореалізації як окремої особистості, так й дієвої реалізації корпоративних груп та інших спільнот.
Система фізичного виховання молоді України має бути обов’язково скоректована і підсилена в напрямку виховання у молоді почуття особистої відповідальності за власний фізичний стан перед Нацією і Державою. На наш погляд, і тепер актуальними залишаються слова Дмитра Донцова, що для виховання “сильного народу у дитячі душі варто вливати залізо, а не розслаблюючу доктрину загальної справедливості”.
Фізичне виховання у вищому навчальному закладі є завершальним етапом в освітній системі фізичного виховання Української держави. Тому завданням курсу фізичного виховання у ВНЗ є не стільки забезпечення оптимального рухового режиму чи абстрактний фізичний розвиток, а у першу чергу – формування вміння самостійно підтримувати власний добрий фізичний стан. Фізична культура є також потужним фактором впливу на формування особистості як громадянина і патріота. Важливим завданням є також досягнення педагогічними засобами бажання у випускників бути в добрій фізичній формі протягом майбутнього життя, адже фізичний стан майбутнього фахівця тепер стає не тільки його особистою справою.
На кафедрі фізичного виховання Львівського НАУ у концепції робочої програми робиться акцент на громадянській відповідальності кожної молодої людини за власний фізичний стан. Кафедра, за сприяння і підтримки ректора академіка В.В.Снітинського, з метою гідного вшанування пам’яті українських героїв, таких як Степан Бандера, Євген Коновалець, Роман Шухевич, Олена Степанівна, Олена Теліга, Микола Лемик та ін., а також патріотичного виховання молоді, щорічно проводить серію спеціальних проектів спортивно-патріотичного характеру, головні із них – змагання «Наша атлетика» та етно-спортивний проект «Січовик», організовуються туристичні походи місцями стрілецьких і повстанських боїв. Крім цього, активно здійснюються наступні заходи:
На завершення, хочу підсумувати все сказане. Якісний зміст фізичного виховання молоді безпосередньо залежить, як від спортивного оснащення і методичного забезпечення навчального закладу, так і від рівня викладання фізичної культури. А фізичну культуру в жодному разі не можна відділяти від питань суспільної моралі і духовності.
Досконалість духовна та досконалість фізична - дві рівнозначні складові гармонійного розвитку особистості.
Дякую за увагу!
$HM = ''; include "templates.php"; ?>